donderdag 26 februari 2009

Grenoble: n°1 des villes où il fait bon étudier

Woensdag had ik eindelijk mijn presentatie over ‘les associations de solidarité sociale’ (echt een tongtwister, en ik moest dat behoorlijk veel zeggen wegens gebrek aan synoniemen). Het ging best wel goed, en de prof was heel positief achteraf. Omdat te vieren ben ik er dan ook iets op gaan drinken (eigenlijk doen we dat elke woensdag na de les ‘societe francaise contemporain’). Het was weer een heel gezellig cafeetje (‘pain et cie’) met allerlei ambachtelijke producten. Verbazend hoeveel leuke drank- en eetgelegenheden hier in grenoble zijn (hoewel...misschien toch niet zo verbazend aangezien er per 100 000 inwoners 144 cafés en bars zijn). S avonds zijn we in EVE (de enige bar die s avonds op de campus open is) iets gaan drinken.

Ik heb diezelfde dag L’express gekocht (gelijkaardig aan Knack). Op de voorpagina stond immers het volgende: Grenoble: n°1 des villes où il fait bon étudier. Het artikel beschrijft alle positieve punten van Grenoble: veel sportmogelijkheden, een bruisend nachtleven, een enorm rijke internationale omgeving (in 2007 waren er 7000 buitenlandse studenten van 150 verschillende landen), bijzonder goede laboratoria… Ook de negatieve punten van deze studentenstad worden aangehaald. Onder dit laatste valt voornamelijk het ‘logement’ (dat ver beneden alle peil scoort en waar ik de perfecte getuige van ben) (http://www.lexpress.fr/palmares/villes_etudiantes/resultats.asp). Dit artikel is een heel goede samenvatting van wat grenoble te bieden (en niet te bieden) heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten