donderdag 5 februari 2009

Nu de administratieve zaken in verband met mijn kot ongeveer in orde zijn (ik moet nog wel over een week of twee internet zelf instaleren (ik wordt hier nog een geweldig doe-het-zelver :), heb ik wat meer tijd om me eens bezig te houden met mijn leerprogramma. Dit wordt niet echt eenvoudig aangezien drie van de lessen die ik oorspronkelijk wilde volgen, gewoon niet meer worden gegeven. De manier van lesgeven is hier totaal verschillend van die van België. Zo zien we hier bijvoorbeeld bij sociologie du travail ‘de arbeidsgeest van een marinier’. Het valt me op dat ze hun lessen opbouwen rond een heel specifiek thema. Dit is niet altijd even interessant, maar één van de vakken waar ik wel dol op ben is ‘sociologie de l’art’. Hier bespreken we kunstenaars en kunstwerken onder andere aan de hand van hun handtekening. Ook weer heel nauw, maar de prof kan het erg goed uitleggen en zo leer ik enorm veel bij over kunst. Ook sociologie du corps is echt wel boeiend. Hier kijkt men op een heel andere manier naar het lichaam.
Ook heb ik vanaf nu wat meer tijd voor gewone leuke dingen, als s avonds iets gaan drinken (elke dinsdagavond is er in telkens een andere bar in Grenoble een ‘feestje’ voor erasmussers, echt fijn); de stad bezoeken; de bergen in trekken. Hopelijk wordt het weer hier ook wat beter zodat ik mijn ski’s eens kan testen (ik heb hier ski’s gekocht: ‘Rossignol: Power’, tweede hands dat wel, maar perfect voor wat ik hier nodig heb). En ik heb hier zelfs skistokken gekregen van Pierre…dus nu is al mijn materiaal in orde (nu alleen nog de sneeuw en het weer).

Ik vind het echt verbazend dat de franse mentaliteit enorm veel verschilt van de Belgische, hoewel we buurlanden zijn. Hierover had ik laatst een lange discussie (zowaar in het Frans) met diegene die heel mijn kot bijna gemaakt heeft. Echt wel schokerend hoe bekrompen men hier soms wel niet denkt…Een ander schokerend feit is dat vandaag duidelijk werd hoe ernstig men de staking hier meent. Zo was er vandaag weer geen les. Maar er was wel één prof die twee uur lang in plaats van les te geven de problematiek van de franse universiteiten heeft uitgelegd. Ze zei er ook bij dat ze niet wist hoe het verder ging lopen, maar dat het eventueel zelfs zou kunnen dat er het HELE semester geen lessen zijn (lijkt me nu toch wel heel sterk, maar Frankrijk blijft me verbazen dus waarom ook niet…)!!

Ondanks al de pech die ik hier al heb gehad met mijn kot, en de tijd dat het me gekost heeft om dat in orde te brengen heb ik nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing om naar hier te komen. De nieuwe mensen die ik hier heb leren kennen zijn echt geweldig. Ik vind het ook enorm interessant om te leren hoe het dagelijks leven, eetgewoonten,.. in bijvoorbeeld Canada, Colombia, Mexico, Zwitserland, Lapland, Schotland, Australië…zijn (zo moeten de meeste studenten in Colombia een lening afsluiten om te kunnen studeren en per maand een enorm dure ziekteverzekering betalen, ondanks het feit dat ze ook hoge belastingen betalen).

Ik kijk enorm uit naar maandag, naar het wk skiën (alles is inorde: tickets voor trein en tickets voor toegang). Omdat ik er zo enthousiast over ben, vertelde ik aan iedereen hoe geweldig dat wel niet is dat ik er naar kan gaan kijken. Op die manier zijn er ondertussen heel veel mensen ook geïnteresseerd om mee te gaan en als ze nog een plaatsje vinden gaan we echt met een heel grote hoop zijn.

K doe mijn best om er volgende keer foto's op te krijgen
x caro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten