zondag 3 mei 2009

rustige week...met een onverwacht (slecht) einde

Zondag heel de dag geleerd, want de examens komen stillaan heel dichtbij. S avonds heb ik samen met Chris gekookt. Daarna heeft hij me heel zijn reis naar cuba uitgelegd (hier wil ik al heel lang naar toe, en die foto’s en verhalen deden me nog meer dromen). Tot slot hebben we de film: ‘the assasination of Jesse James’ gezien. Een film met heel mooie beelden, maar veel te traag. Zo traag dat ik in het midden het verhaal en vele personage kwijt was, niet echt een aanrader.

Maandag was een helse dag. Eerst naar de dokter gegaan om 9 u om een afspraak te maken (heb al een drietal weken keelpijn en die verdwijnt maar niet). Daarna naar het secretariaat van mijn residentie om papieren voor CAF in orde te maken. Maar daar bleek dat ik eerst een papier ergens aan de andere kant van grenoble moest gaan halen, om dan terug te keren naar het secretariaat om er daar een stempel te laten op zetten, om dan nog eens terug te keren naar die plaats waar k het papier was gaan halen. Gelukkig bleek achteraf dat ik het papier iets dichter bij huis kon afhalen. Daarna vlug naar de bib en vervolgens mijn taak gaan bespreken bij een prof. Daarna nog 10 minuten in de mediatheek gaan ‘werken’, terug naar het secretariaat voor de stempel, terug naar de bib voor te ontlenen en eten. Dat allemaal in drie uur tijd. In de namiddag ben ik dan naar de dokter gegaan. Niets ergs, maar die vrouw schreef wel een hele hoop zaken voor, echt ongelooflijk veel. S avonds heb ik nog eens tartiflette gegeten bij marysia. zoals steeds overheerlijk!

Nu zijn het echte studiedagen, ik probeer hier een studieklimaat te creëren in mijn kamer, maar lukt niet altijd zo goed. Iedereen valt hier altijd binnen, wat echt super fijn is, maar ook zo afleidend. S avonds ben ik Chris dan gaan bezoeken in het ziekenhuis. hij heeft twee maand geleden een operatie gehad om een breuk te genezen, en woensdag mochten de bouten eruit.

Donderdag heel de dag heel hard geleerd en dan… om 17 u krijg ik van emma een berichtje dat ik op het bureau virtuelle moet zien. Wat ik daar te lezen kreeg, sloeg me totaal met verstomming:

Sur ordre de la présidence de l'UPMF, les examens sont annulés et seront reportés à une date ultérieure. La présidence demande aux enseignants de Sociologie le rattrapage des cours non assurés.

Met deze twee enige zinnen werden al mijn plannen in de war gestuurd. Ik had immers normaal maandag en dinsdag (4 en 5 mei) twee examens. en vertrok woensdag naar de provence voor enkele dagen. Totaal verbouwereerd ben ik meteen naar de universiteit gegaan met emma en Irina in de hoop meer uitleg te kunnen krijgen. Maar er was niemand… alle proffen waren weg, de administratie was gesloten… gelukkig was er nog een mevrouw in de gang die naar een professor wilde bellen: het enige dat die man kon zeggen was dat de examens van maandag zeker niet doorgaan. Dit is echt het toppunt van slechte communicatie en het slecht behandelen van studenten. Er zat toen niets anders op dan terug naar mijn kot te gaan. S avonds heb ik met emma en Chris nog bij Luc en Vince gegeten. Daarna hebben we met z’n allen nog wat geprofiteerd van de mooie avond buiten.

Vrijdag 1 mei: Heel Frankrijk ligt plat, dus zeker de universiteit, wat inhoudt dat ik geen vragen kon gaan stellen over het afgelasten van de examens. Toch proberen nog wat te leren, want ik weet niet wat er nu op me af gaat komen. S avonds hebben Elena en ik het haar van Chris wat geknipt, niet zo eenvoudig met een zakmes, maar het valt al bij al nog wel mee. Daarna heeft Elena voor marion, emma, miriam, Chris, Irina en mij ‘kaiserschmarren’ gemaakt. Het was echt ongelooflijk lekker. Om de mooie avond af te sluiten hebben we nog wat gekaart met z’n allen.

Zaterdag had ik mij voorgenomen om ook nog te leren… ik heb heel veel pogingen ondernomen, maar het wilde maar niet lukken om me te motiveren en concentreren. Gelukkig kon ik s avonds mijn gedachten verzetten om een picknick in het park. Heel gezellig, met een grote hoop samen eten in een prachtig park, hier dichtbij. Toen we naar huis wilden vertrekken, zagen we in de verte een kampvuur en hoorden we muziek. Het waren mensen van ‘la reunion’, die aan het barbecuen waren. Ze waren heel vriendelijk en gastvrij en lieten ons meteen allerlei specialiteiten proeven. Zoals een soort kokosnoot die je in het vuur moet gooien, en daarna het vruchtvlees opeten. Het proeft een beetje naar een mengeling tussen kip en brood. Speciaal en heel lekker.

Morgen gaan we naar de universiteit in de hoop meer uitleg te krijgen over wat ons nog allemaal te wachten staat...tot dan kan ik alleen maar hopen dat dat positief is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten