maandag 30 maart 2009

lyon

Samen met Jessica, Barbara, Alex, Cam, Stephanie en Inne ben ik naar Lyon geweest. We vertrokken zaterdagochtend. Helaas werd het weer slechter en slechter naarmate we lyon naderde. En inderdaad…toen we aankwamen regende het. Maar desalniettemin begonnen we te wandelen in de stad, na het toeristisch bureau te hebben bezocht. S middags hebben we traditiegetrouw baguettes gekocht en gepicknickt met kaas (en rijstpap). Onderweg kwamen we een groep muzikanten tegen die ongelooflijk goed muziek speelden, ondanks de regen maakten ze enorm veel sfeer en bleef iedereen staan.
Ondertussen heb ik schoenen van 5 euro gekocht (die wonderwel nog best niet zo slecht zitten, en me tenminste passen). Daarna zijn we nog iets gaan drinken in een ‘leffe café’, waar er een leffe ruby bestaat (wat zoeter, heel lekker). Daarna hebben we ons gehaast naar de jeugdherberg, die helemaal aan de andere kant van de stad lag, op een heuveltje. Hierdoor was het uitzicht prachtig, eindeloos ver konden we zien over lyon. S avonds zijn we dan naar een restaurant gegaan, waar ze typische zaken van lyon serveerden. Dit bleken voornamelijk ingewanden, hersenen, en andere speciale onderdelen van dieren te zijn. Daarom heb ik het toch maar op een groetensoep en quenelles gehouden. Dit laatste zijn een soort ei/pasta-worstjes in een vissaus met rijst (ik had dat al eens zelf proberen te maken met tomatensaus, maar toen smaakte het eerder naar speculaas…niet de ideale combinatie).
De service van het restaurant was allesbehalve. Zo kloeg ik voor een gerecht van jessica dat vrij aangebrand was, en het enige wat de serveester antwoordde was dat ze dan maar derest moest opeten en het verbrande laten liggen. Ze namen ook uw bord al weg, voordat je gedaan had met eten…Maar het was wel gezellig en ze serveerden de typische specialiteiten van de streek. Daarna zijn we met z’n allen naar de rivier geweest om op een bood, die aan de kade aangemeerd lag, te feesten. Vanuit de boot had je een prachtig zicht op de rivier en de verlichte stad.

Zoals in elke stad, waren er in lyon ook daklozen…waarvan deze foto een heel paradoxaal voorbeeld is (een SDF slaapt hier voor één van de duurste en chicste winkels van de stad).

Zondagochtend verschoten jessica, barbara en ik erg toen we ontdekten dat inne en Stephanie niet op onze kamer waren blijven slapen. Na een tijd gewacht te hebben en niets van hen te hebben gehoord zijn we dan met zijn drieën de oude stad gaan verkennen. Zo zijn we die zonnige zondag begonnen met de ‘beklimming’ van de heuvel waarop de prachtige basiliek staat. Buiten aan de poorten van de basiliek begon er net op dat moment een betoging van homoseksuelen tegen het standpunt van de paus in verband met condooms. Ze schreeuwden teksten als: ‘benoit, assasin’, ‘le capot, c’est la vie’, … Aan de andere kant van de straat (aan de kant van de kerk) schreeuwden aanhangers van de paus: ‘benoit, OK’, ‘touche pas à mon pape’… Omdat er ook veel jongeren onder deze groep waren, had ik enorm veel zin om hun kant van het verhaal eens te horen. Dus ben ik op iemand afgestapt en gevraagd wat hun mening is…maar aangezien de hunne absoluut niet de mijne was, ben ik beginnen discussiëren (en plotsklaps was mijn Frans heel vloeiend en snel). Op de duur stond er 5 man tegenover mij (met ook iemand van de pers erbij :). We hebben nog een tijdje gediscussieerd over de houding van de kerk tegenover onder andere aids in Afrika, homoseksuelen…
Na dit interessant en schokerend gesprek zijn we naar het Romeinse amfitheater gegaan om een beetje af te koelen van deze hetze. Het is een klein, maar mooi bewaard amfitheater.
Na daar even uitgerust te hebben zijn we naar de kathedraal van lyon gegaan, en vervolgens naar de markt. Het was een gigantische markt met veel verschillende specialiteiten van de streek, fruit, bloemen…echt iets waar ik enorm van hou.
Daar hebben we ons een typisch Frans middagmaal aangeschaft (quiche lorrain) en dit opgegeten in de zon. Daarna zijn we nog naar de stad geweest om een dessertje te eten. Vervolgens hebben we een museum bezocht waar ze het originele decor van de film parfum hadden. Enorm indrukwekkend..zeker toen ze lieten zien in een filmpje hoeveel geduld en werk er aan zo’n decor is. Het was een enorm interessant museum dat ook liet zien hoe titanic getrukeerde was, of hoe E.T nagebootst werd…
In de namiddag zijn we de anderen dan terug tegengekomen en hebben we samen nog op een boekenmarktje rondgesnuffeld, een koffiet gedronken, en macarons gegeten (heerlijke specialiteit van hier), en mc donnalds gegeten. S avonds hebben we de ziel uit ons lijf gelopen om de trein nog te halen, en … echt 2 seconden voor hij vertrok konden we erop springen.