woensdag 11 maart 2009

voorbije week

Toen ik vrijdag mijn huur ging betalen bleek er iets fout gelopen te zijn met mijn beurs (die ik van Frankrijk krijg). In plaats van Nocturnes de Faure, hadden ze Gabriel Faure gelezen. Deze leesfout kost me wel 85 euro per maand. Diegene die dit ontdekte zei dat dit echt bijna nooit gebeurd, en dat ik toch echt geen geluk heb (ik dacht toen net hetzelfde). S middags zijn we met vele gaan eten, een koffietje gedronken in eve en daarna nog wat andere administratieve zaken inorde gebracht. S avonds ben ik met marita naar myriam gefietst. Daar hebben we een ‘apéro’ gedaan en daarna ben ik nog met nadia, michela en marita (allemaal italiaanse meisjes) naar Bukana gegaan. Daar ben ik emma, jessica, alex, cam, barbara, quinten en hariette nog tegengekomen.



Zaterdag namiddag ging ik met lis en Stephanie profiteren van de prachtige lentezon in de stad op een terrasje. Maar ook op fietsgebied zit het me hier niet bepaald mee. Ik wilde vertrekken naar het stadscentrum, maar bleken mijn remmen helemaal tegen mijn band geduwd te zijn. Geen idee hoe dat kan, aangezien ik er de vorige nacht nog mee naar mijn kot was gekomen. Ik heb nog geprobeerd naar de stad te fietsen, maar dat was niet te doen. Daarom besloot ik hem ineens te laten maken. Dus ik met mijn fiets op de tram. Bleek het kantoor (dat fietsen voor studenten en toeristen verhuurd) alleen op zaterdagnamiddag gesloten te zijn (niet bepaald een dag voor een toeristisch ding om gesloten te zijn, als je het mij vraagt). Dus ik terug met mijn fiets op de tram…en plots hoor ik door de luidsprekers dat ‘diegene met de fiets moet afstappen’…ik dus. Iedereen in de overvolle tram keek me aan. Ik heb nog een aantal minuten gewacht in de hoop dat de tram dan toch door zou rijden, maar hij bleef staan. Gelukkig was de chauffeur van de volgende tram iets vriendelijker, en mocht ik wel met mijn fiets op de tram. Die avond heb ik samen met lis en Stephanie gekookt. Daarna zijn ook nog Michela, Elena, Marion en Miriam gekomen om samen ‘Bienvenue chez les Chti's’ te zien. Heel leuke film, een aanrader voor wie iets luchtigs wil zien.

Zondag was het ‘jours des femmes’. Ik had nog nooit van deze dag gehoord, maar vind het een heel goed initiatief. Zo zijn we met een aantal meisjes naar het skigebied ‘chamrousse’ gegaan en koste onze skipas uitzonderlijk 1 euro!! (de jongens daarentegen moesten 23 euro betalen :) Chamrousse is een prachtig (klein) skigebied op 45 min van grenoble. We hadden ook enorm veel geluk met het weer, waardoor de zichten prachtig waren…echt een zalige dag



Ik wilde zoals steeds maandag naar 'sociologie de l'art' gaan, maar de hele universiteit was geblokkeerd met stoelen en banken voor de deuren. Wel jammer omdat dat vak echt interessant is. Het examen ervan bestaat uit het maken van een dossier. Ik ga een grafitiartist bespreken en had de prof daar graag over gesproken. Maar was duidelijk niet voor maandag.




In de dag heb ik dan nog eens goed kunnen doorwerken aan mijn taken, naar de winkel, fiets laten maken... S avonds was het dan traditiegetrouw filmavond in EVE. Dit keer stonden er twee films op het programma: ‘Gosses de Tokio’ en 'lolita' van S. Kubrick. De japanse film dateert van 1932. Bijgevolg was het een stomme (in de zin van: geen gesproken woorden)zwart-wit film. Het beviel met niet echt, waardoor ik in slaap ben gevallen. De tweede film van Kubrick was wel veel beter. Het verhaal kwam een beetje traag op gang, maar deze kon ik toch veel meer appreciëren dan de eerste film van de avond.

Ik ga terug met mijn goed voornemen beginnen en ben bijgevolg dinsdagochtend gaan joggen. Daarna heb ik voor de verschillende taken die ik heb gewerkt. S avonds heb ik met Irina bij Emma op kot gekookt. Daarna zijn we samen naar het feest van Barbara geweest. Dit is een Australisch meisje, die op de dag van haar aankomst in Frankrijk haar enkel heeft gebroken (door voor haar kot uit te glijden). omdat haar plaaster er gisteren eindeljk af mocht, gaf ze een groot feest (elke reden is hier goed om te feesten :). Het is opvallend dat er steeds meer en meer mensen zijn met krukken, of een plaaster… duidelijk dat skiën hier erg in trek is.

2 opmerkingen: