donderdag 22 januari 2009

eerste dagen...


Ik zit hier op café omdat ik nergens anders wifi vind (en omdat mijn kot nog steeds geen elektriciteit of verwarming heeft :) Ik dacht dat een blog is misschien wel een fijne manier is om de geïnteresseerden onder jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn erasmuservaring. K doe mijn best om er geregeld iets op te schrijven, maar net zo min als ik weet wat me hier nog allemaal gaat overkomen, weet ik ook niet echt hoe het bloggen zal lopen. K vertel even hoe mijn eerste dagen hier gelopen zijn.

Na ongeveer 10 uur te hebben gereden (waarvan ik ongeveer vier uur en half) kwamen we aan in ‘le chateau de la commanderie’. Mooi hotel, en een redelijk groot contrast met mijn kot :). Pas maandagochtend kon ik de sleutel gaan halen, waardoor ik nog een nacht van het luxeleven kon genieten. Daardoor leek het nu ook meer vakantie en drong het nog steeds niet echt tot me door dat ik hier net iets langer ga blijven. Maandag tartte eigenlijk alle verbeelding. Na heel veel papieren te hebben ingevuld (de bureaucratie leeft hier) kreeg ik te horen dat er geen water, elektriciteit of iets anders van de basisvoorzieningen was. En de vrouw van het aanmelden vond dat we dat zelf maar moesten regelen. Gelukkig was er een echt ongelooflijk lieve man, Pierre, die ons daarbij hielp. Maar conclusie van een lange telefoon (nadat we dan eerst snel speciaal daarvoor een franse bankrekening moesten openen) was dat het toch wel “al” tegen vrijdag in orde zou zijn. Aangezien ik er vanaf maandag wou blijven slapen viel dat wel tegen. Maar het kot is op zichzelf wel heel leuk. Het is 22m² met een bad, wc en kookvuurtjes (ik heb zelfs een persoonlijke brievenbus en een terassje). Helaas zagen we er dan nog wel een lek en een aantal andere mankementen. Maar na veel gekuis (vnl van mijn ouders, want mij leek dat allemaal niet zo nodig, totdat ik zag dat het eigenlijk gewoon letterlijk zwart zag van het vuil) zag het er al wel best ok uit. Daarna hebben we ook een poging gedaan om ons te gaan inschrijven op de universiteit (zie eerst het volgende fragment uit l’auberge espagnole: http://www.youtube.com/watch?v=9ZA8sVgXJuw&feature=PlayList&p=B00563E4252B703F&playnext=1&index=56, dan moet je het volgende eigenlijk niet meer lezen). Maar bleek die dame in een gebouw aan de andere kant van de campus te zijn. Eens dat we daar aangekomen waren, bleek de vrouw niet meer op het bureau te zitten dat vermeld stond op ons papier. En toen we dan naar haar huidige plaats wilden gaan, bleek ze niet op maandag te werken. Dus konden we de volgende dag terug. Ondertussen ben ik zowel Eva als Kenny toevallig tegengekomen. Dinsdag hebben we ons dan eindelijk kunnen inschrijven, maar dit liep (zoals te verwachten) ook niet super vlot. Er bleken ook een aantal lessen niet op de lessenrooster te staan. Toen we gingen vragen wanneer die dan doorgingen bleken ze al twee jaar niet meer gegeven te worden, maar ze waren het even vergeten van de site te halen. Wel jammer want dat waren nog wel interessante lessen. Maar doordat iedereen hier echt ongelooflijk vriendelijk is, valt het allemaal best wel goed mee. Woensdagochtend afscheid genomen van mama en papa en daarna in het donker gedoucht (gelukkig heeft Pierre ervoor gezorgd dat ik van iemand warm water kan aftappen). Vlug naar de winkel en mij daarna moeten haasten voor mijn eerste les. k kon redelijk goed volgen en meteen een aantal meisjes leren kennen (van Finland, Nederland, Canada). Daarna nog maar eens een poging gedaan om internet te vinden. Niet normaal dat dat zo moeilijk is. S avonds ben k naar een avond voor erasmussers geweest. Daar heb k vele nieuwe mensen leren kennen (waaronder een paar Belgen, die sneyers zelfs kennen). Vandaag heb k mijn tweede les (sociologie du changement culturel) gehad. Wel interessant en redelijk goed te volgen. In die les zat er een blinde jongen, die in abraille noteerde. Echt heel knap dat die zo zelfstandig kon werken. Normaal gezien ga ik vanavond via via internet proberen te regelen, zodat ik gemakkelijker ergens in de buurt op het internet kan. En als ik vind ga k ook naar het afscheidsfeestje van Kenny met Eva.

Mijn adres is: Résidence Les Nocturnes De Faurés A2, 501 Rue des Résidences, Domaine Universitaire, 38400 St Martin D’Hères. Nog eens op de oude manier post krijgen vind k echt super. En gegarandeerd een brief terug voor de schrijvers onder jullie.

5 opmerkingen:

  1. hoerahoera caroline heeft nen blog,
    ohnee ohnee caroline heeft geen elektriciteit :)

    Wat een geluk da ge daar dan al wat vriendelijke mensen zijt tegengekomen!
    Kunt gij ook foto's posten? want k ben wel benieuwd naar uw kot enzo...

    PS: de kaboutertjes waren braaf deze vrijdag hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om contact te houden, verhalen te horen,mee te genieten, voelen, zien, reageren, praten en andere.... en via de reacties ook wat van het thuis/St Jan front mee te pikken.
    Mams is zeer voldaan dat het kot een nodige kuisbeurt heeft gekregen en Paps zeer verbolgen en kwaad dat er nog steeds geen electriciteit en chauffage is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hallo
    eindelijk heb ik gevonden hoe ik kan antwoorden .
    Het relaas over je verblijf daar is wel goddelijk.Ik vind er wel weinig in terug over studeren maar ja dat zal wel lukken zeker .
    Vorige zondag waren je "oudjes" bij osn en het was best een gezellige dag .
    Ik volg je blog dagelijks
    groetjes vanuit Rotselaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo en nen dikke proficiat met je vrjaardag
    Lou en Dries

    BeantwoordenVerwijderen